niedziela, 29 listopada 2020

Wskazówki dla rodziców uczniów z

 trudnościami w czytaniu i pisaniu 



Dysleksja rozwojowa stanowi przyczynę poważnych problemów wielu dzieci w naszej szkole, ich rodziców oraz nauczycieli zaangażowanych w proces edukacji. Niezmiernie ważna jest współpraca domu rodzinnego ucznia ze szkołą. To rodzic spędza z dzieckiem większość czasu, dlatego to jego działania w największej mierze przyczyniają się do poprawy funkcjonowania młodego człowieka. Dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce powinni regularnie uczestniczyć w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych oraz systematycznie wykonywać ćwiczenia w czytaniu i pisaniu w domu. Nie wolno z nich rezygnować nawet wtedy, gdy rodzic zauważy poprawę, ale zachęcać do co codziennego usprawniania zaburzonych funkcji.

Warto, aby rodzice zgłaszali nauczycielom wszelkie swoje niepokoje związane z edukacją szkolną swojej pociechy. Rodzice powinni zabiegać o dobre relacje z dziećmi, tak, aby chcieli dzielić się z nimi swoimi przeżyciami, zarówno tymi przyjemnymi, jak i przykrymi. Należy zachęcać ucznia do rozmów o jego porażkach i osiągnięciach, dawać mu wsparcie oraz poczucie bezpieczeństwa. Wzajemna szczerość i otwartość pomoże dziecku odnaleźć się w trudnych sytuacjach.          

W procesie wspomagania rozwoju powinno brać udział całe środowisko rodzinne, czyli zarówno rodzice, jak i siostry, bracia, a nawet dziadkowie. Nie należy porównywać ucznia z trudnościami w czytaniu i pisaniu z kolegami i koleżankami, a tym bardziej z rodzeństwem. Wszyscy domownicy muszą zrozumieć, że dziecko nie jest leniwe czy niezdolne, a trudności z pisaniem i czytaniem nie są jej czyjego winą. Ten mały człowiek po prostu potrzebuje właściwie ukierunkowanej pomocy. Należy zwracać uwagę na mocne strony dziecka, umacniać pozytywne wartości oraz rozwijać zainteresowania i talenty. Akcentowanie zalet oraz odniesionych sukcesów pomoże uczniowi w pokonywaniu trudności również w nauce. Wsparcie rodziny jest ogromnym bodźcem do działania.  Rodzice swą postawą mogą wzbudzać w nim wiarę w to, iż problemy można pokonać wytrwałą i systematyczną pracą. Dziecko powinno wiedzieć, jak pracować i mieć świadomość, że jego praca przyniesie efekty. Nikt z domowników nie może odrabiać za ucznia prac domowych, ani poprawiać błędów w pracach pisemnych, ale sam musi nauczyć się pracować ze słownikiem ortograficznym.

Bardzo istotne jest, aby rodzice czytali wspólnie z dzieckiem oraz pobudzali u niego potrzebę czytania dla przyjemności. Praca z dzieckiem z dysleksją wymaga również ćwiczeń ortograficznego pisania i dbania o poziom graficzny pisma. Rodzice powinni zawsze pamiętać o pozytywnych wzmocnieniach, czyli nagradzaniu za każde nawet drobne sukcesy.                                                                                            W pracy z uczniem dyslektycznym rodzina nie może go wyśmiewać, ani nie ukrywać przed nim jego deficytów. Jeżeli dziecko znajdzie oparcie w bliskich i doświadczy poczucia bezpieczeństwa, mając świadomość swoich mocnych stron, będzie potrafiło odpowiednio reagować na trudne sytuacje nie tylko teraz, w wieku szkolnym, ale przede wszystkim poradzi sobie z różnymi problematycznymi sytuacjami w swoim dorosłym życiu. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz