Jak skutecznie chwalić dziecko? Pochwały mają moc
Każdy
rodzic, który pragnie odnosić sukcesy wychowawcze powinien nauczyć się
dostrzegać pozytywne zachowania u swoich dzieci. Trzeba pamiętać o tym, że
dzieci często chwalone starają się być jeszcze lepsze, natomiast dzieci ciągle
krytykowane dochodzą do wniosku, że jego starania i tak nie mają
sensu, skoro rodzic okazuje stale niezadowolenie.
Jak możemy
skutecznie chwalić dziecko?
Aby
chwalenie miało moc należy kierować się poniższymi zasadami:
1.Staraj się
„wyłapać” dobre zachowanie u dziecka i chwal je,
2. Nie
powinno się stosować pochwał ogólnych, ale muszą być skierowane
na konkretne zachowania. Podobnie, gdy dziecko maluje lub odrabia pracę
domową nie mówmy jedynie „ślicznie, ładnie”, gdyż nasz syn czy córka może nie wiedzieć,
co właściwie nam się podoba w jego pracy. Jeśli nasza pochwała będzie
szczegółowa, nasza pociecha dostrzeże, że jesteśmy naprawdę zainteresowani jego
sprawami i będzie czuło radość.
3.Istotne
jest także chwalenie każdego, nawet małego kroczku dziecka ku właściwemu zachowaniu,
4. Staraj
się pochwalić dziecko, kiedy zaprzestało negatywnego zachowania.
5.Chwaląc opisuj,
co widzisz, np. „Widzę książki poukładane na półce i zabawki
w pudełkach”,
6. Opisuj także,
co czujesz, – np. „Jest mi bardzo przyjemnie wejść do pokoju
i zobaczyć pościelone łóżko”,
7.Warto
podsumować godne pochwały zachowanie dziecka – np. „Fajnie,
że potrafisz sam tak ładnie poukładać swoje zabawki”.
8 .Zawsze
starajmy się unikać takich pochwał, w których ukryte są przypomnienia
wcześniejszych niepowodzeń, np. „No i popatrz, jak chcesz,
to potrafisz”,
9.Nigdy
chwaląc nie używaj słowa, „ale” – np. „Cieszę się, że ładnie
posprzątałeś klocki, ale dlaczego skarpetki nadal leżą obok łóżka”.
Jeśli bałaganiarzowi wytyka się tylko to,
że bałagani, a nie zwraca uwagi na przejawy zachowania, które
by mogły temu przeczyć, to dziecko utwierdza się w przekonaniu,
że nie warto się starać, bo i tak nikt tego nie zauważy i nie
doceni.
Do dziecka
leniwego powiedz: „widzę, że pościeliłeś łóżko, to duży wysiłek”.
Dla dziecka niechętnego
do pomocy warto stworzyć okazję do wykonania jakiejś pracy „potrzebuję
twoich małych dłoni do przytrzymania tego przedmiotu, moje ręce są
za duże”.
Dobrze,
jeżeli dziecko słyszy, gdy rodzic mówi o nim pozytywnie do innych, np.
do cioci:
„ Marcel posprzątał dzisiaj wszystkie swoje ubrania w pokoju, cieszę się,
że to zrobił”
Ważna jest demonstracja(modelowanie)
zachowania godnego naśladowania, np. do krzyczącego dziecka możemy powiedzieć:
„złości mnie, kiedy tak krzyczysz, też mam ochotę to zrobić, idę
do swojego pokoju, aby się uspokoić”.
Dziecku
samolubnemu możemy przypomnieć „a pamiętasz, jak w poniedziałek podzieliłaś się
z Oliwką czekoladą, było wam wtedy bardzo przyjemnie”.
Często wyrażaj swoje uczucia lub oczekiwania, np.
dziecku, które ciągle czegoś zapomina warto powiedzieć, np. „denerwuję się,
kiedy nie przynosisz mi rzeczy, o które Cię prosiłam przed 10
minutami, ponieważ potrzebuję ich właśnie teraz”.
Sposoby te
mogą pomóc dziecku w kształtowaniu pozytywnego zachowania. Rodzic nie może
jednak oczekiwać, że raz zastosowane przyniosą wspaniałe efekty.
Na wszystko potrzeba czasu. Jeżeli będziemy konsekwentni
w postępowaniu to dziecko uwierzy w swój potencjał i możliwości. Stwarzamy,
zatem jak najwięcej okazji, aby dziecko rozwijało poczucie własnej
wartości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz